Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



onsdag 1 februari 2012

Kiki från Montparnasse

Omedelbart fastnade jag för omslaget som jag tyckte mig känna igen från något, någonstans... Kiki från Monparnasse är en grafisk roman utgiven av Kolik förlag. Det är en mycket gripande och diger historia om flickan, kvinnan, symbolen och musan med det egentliga namnet Alice Prin. Vi följer hennes liv i kronologisk ordning och får bland annat reda på att hon var en mycket trotsig och stundtals elak flicka som uppfostrades av sin mormor. Men romanen kretsar främst kring hennes vuxna liv. Modern lever i Paris och tar emot Alice som tonåring och skäms över hennes burdusa beteende. Det slutar med att Alice får klara sig på egen hand och inser ganska omgående att hon kan tjäna sina dagliga franc genom att enbart visa brösten för främmande karlar. Bland dessa främlingar finns även konstnärer som ser skönhet i hennes annars hårda drag och härmed startar hon sin karriär som inspiratör och avmålningsobjekt. Det är franskt, och det är ljuvligt (och det är ganska mycket naket). Alice Pin eller Kiki vilket blir hennes modellnamn, lever ett hårt liv som präglas av alkohol, män och sena nätter. Vi får följa henne till hennes tragiska död då hon hinner uppnå mer än att bara stå som motiv för kända konstnärer såsom Pablo Picasso, Man Ray och Jean Cocteau, hon blir så småningom även en etablerad sångerska och deltar i en rad filmer.

Du bör inte avskräckas av genren "grafisk roman" och du bör inte förknippa det med "serietidningar" vilket jag hoppas att folk och fä idag har förstått. Jag värnar om den här typen av romaner och jag har då inte ett ont ord att säga om nämnda bok. Jag fullkomligt streckläste den och jag hoppas att även du kommer att göra det.  

Och Åsa, jag antar din utmaning och kastar mig över Inspector Banks. Du kan invänta dig en utmaning även du, jag måste bara grunna vidare...

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar