Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 2 augusti 2016

Höstlängtan

Nu så här mitt i högsommaren så börjar jag att blicka mot höstens utgivning. Här är de böcker som jag ser fram emot att få läsa:

Nanna Johansson, som kanske mest är känd för sina roliga och feministiska seriealbum, ger i höst ut en samling noveller. "Paradise" innehåller, enligt förlaget, "tio berättelser om obehagliga kvinnor, nästan helt utan självinsikt". Nanna verkar ha tagit en paus från sitt satiriska tecknande och jag tycker det ska bli spännande att följa henne som novellist.

Som jag nyss nämnde så är jag förtjust i Nanna Johansson i och med hennes serier, en annan favorit är förstås Liv Strömquist som inte direkt behöver någon närmare presentation. Jag visste inte riktigt var jag skulle ta vägen efter att jag hade läst hennes senaste album "Kunskapens frukt". Kombinationen av Livs syrlighet, humor och folkbildande är svår att hitta hos någon annan författare."Uppgång och fall" handlar, enligt förlaget, om "kapitalism, klass och pengar" och släpps i mitten av september.

Efter att ha lyssnat på Åsas råd om att läsa Therese Bohman så gav jag "Den andra kvinnan" en chans och blev fullständigt knockad. Tyvärr fanns det bara ytterligare en bok att tillgå efter den, nämligen hennes debut "Den drunknade". I slutet på augusti utkommer äntligen Bohmans tredje roman, "Aftonland". Det jag gillar med Bohmans romaner är det raka språket och den sexuella nerven.

Slutligen vill jag även nämna Karl-Ove Knausgårds "Om hösten" och "Om vintern" som är två av hans kommande årstidsböcker, även kallade "brev till en ofödd dotter" som innehåller en faders vardagsbetraktelser, kort sammanfattat. Ingen svindlande handling kanske utan snarare två böcker att njuta långsamt av under det mörkare månaderna.

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar