Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 20 juni 2016

Årets sommarläsning

Dags att planera sommarens läsning! Denna gången är "att läsa-listan" lång, efter ett ganska läsfattigt år. "Min fantastiska väninna", första delen av Elena Ferrantes hyllade romansvit om de två väninnorna Elena och Lila, ligger högt på listan, läs här vad BG skrev om den!

"Jag lät dig gå" av Clare MacIntosh låter som en spänningsroman helt i min stil, och både Malin och Tuija har ju läst och gillat, läs här vad Malin skrev om den! Joyce Carol Oates är en av mina favoritförfattare, men tyvärr är jag inte riktigt ikapp med hennes digra utgivning. I sommar tänkte jag i alla fall läsa hennes självbiografi, "Det förlorade landskapet" som kom på svenska tidigare i år, läs här vad Henrik skrev om den!

John Ajvide Lindqvist tycker jag är den bästa svenska skräckförfattaren, och lagom till den sommaren utkommer en samling med titeln "Våran hud, vårat blod, våra ben". Som vanligt är det skräcken i det vardagliga som Ajvide är så himla bra på att skildra.

Jag tänkte också försöka komma ikapp med den stora högen tidskrifter som har samlats såväl i läshörnan som i plattan. Där finns bland annat olästa nummer av härligheter som Filter, Historiskan och London Review of Books.

Vad ligger på din läslista - och i läshögen...?

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar