Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 9 juli 2015

Utomhus- och inomhusläsning


Snart börjar min semester. Jag har laddat upp med en hel del böcker och jag tänkte här dela med mig av mina förväntade läsupplevelser. 

Jag upptäckte en Karlskronafödd författare förra året, nämligen Per Odensten, och jag har redan läst två av hans böcker ”Horntrollet” och ”Andningskonstnären” vilka båda rekommenderas varmt. I sommar ska jag läsa hans senaste bok som heter något så udda som ”Människoätarens skugga”. Jag vet inte mycket mer än att den handlar om ”fångvaktaren Leon, en före detta analfabet, som får i uppdrag att vakta en viktig politisk fånge”. Jag har dock höga förhoppningar för Odensten skriver på ett sätt som få kan!
En annan bok i min hög är ”A Guide to the Birds of East Africa” av Nicholas Drayson – den valde jag först för dess vackra omslags skull, att den sedan utspelar sig i Kenya och verkar vara en spännande kärleksroman gör inte saken sämre.
En alldeles ny bok på biblioteket, ”Doftens vägar”, av Cristina Caboni, kunde jag inte motstå på vårt senaste inköpsmöte när den utger sig för att vara en italiensk feelgood-roman. Det är även Cabonis debutroman.
Jag har redan börjat på en bok som heter ”Apelsinskalen” av Ayad Akhtar. Även här föll jag först för bokens omslag och den ska handla om ”en ung muslimsk kille som försöker finna sin väg som första  generationen pakistan-amerikan i en av mellanvästerns välmående förorter”.
Dave Goulsons bok ”Galen i humlor” köpte jag själv i våras – jag är nämligen själv galen i humlor – boken finns även att låna på biblioteket och kanske hinner jag också med den under min semester.

Saken är förstås den att det ligger ännu mer böcker i min hög! Bland annat en pocketbok av Sami Said som heter ” Väldigt sällan fin”. Detta är den korta beskrivningen av den boken i vår bokkatalog:
” Efter många förmaningar lämnar Noha med rötter i Eritrea sin familj i Göteborg för att studera i Linköping. Den första tiden håller han sig för sig själv, men det stilla livet får ett slut när Anna, som han träffar på ett tåg, och Fredrik, som funderar på att konvertera till islam, kommer in i hans liv”.
I slutet av semestern ska jag börja läsa på boken som blir den första i bibliotekets bokcirkel till hösten – det finns fortfarande tid att anmäla sig till bokcirkeln förresten – och det är ”Än finns det hopp” av Karin Wahlberg.

Några gamla nummer av tidskriften ”Vi Läser”, som jag fyndade på Lövmarknaden, ska jag också njuta av att bläddra och läsa i. Eftersom jag gillar att fotografera ska jag även titta lite närmare på de nummer av tidskriften ”Kamera & Bild” som kommit under våren i min brevlåda.
God och glad sommar.
/Lotta



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar