Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



onsdag 15 juli 2015

Du av Caroline Kepnes


Välkommen till ett smått obehagligt möte med till synes osäkre och trevlige Joe! Som vi snart är du med. Joe som jobbar i en bokhandel möter en dag Beck. Joe, ser i samma sekund som dörrklockan i butiken plingar till och Beck stiger in, att hon är kvinnan i hans liv. Från och med nu ska han bara övertyga henne om att det är så också. Men Joe är ingen Average Joe direkt. Han är väldigt speciell, och har väldigt speciella metoder för att snärja Beck i sitt nät. Och Beck har och andra sidan hemligheter som Joe inte riktigt har räknat med. Men snart har Joe snokat sig in överallt, och har koll på varenda steg Beck tar och varje mail och sms hon skickar.
Du är en svettig och smutsig thriller med en krävande huvudperson. Vi är hela tiden inne i Joes huvud, hela boken igenom. Och han är charmig, otäck, rolig, farlig, elak och väldigt, väldigt pladdrig. Jag ska erkänna att jag var en smula osäker på boken när jag läst klart, för mycket av min lästid gick åt att reta mig så på Joe! Denna stalker till psykopat som bara pratar och pratar, och klantar till det gång på gång. Fast nu är ju kanske inte tanken att jag ska gilla Joe, han är grymt obehaglig trots hans bokälskeri och allmänna flört med populärkulturen.
Nu när jag tänkt klart på boken, så ser jag att jag hetsläste den och jag nästan faktiskt måste få veta hur det går för Joe i fortsättningen. Du är en bra bok för svettiga dagar på stranden, med en varning för att du lär stirra misstänksamt på varje människa bakom dig i glasskön och kanske ännu mer på själva glassförsäljaren…
En spännande, rätt så långsam debut som lovar mer inför framtiden.

Och än en gång har jag och Tuija läst samma bok under vår semester! Så här tycker Tuija om Kepnes bok:
-Thrillern är inte traditionellt berättad, i högt tempo, utan snarare skriven i lugn romanform, där Joe kan kännas både sympatisk och trovärdig mellan varven, hans förnuft rättfärdigar mycket av det som antyds. Hur sjuk han egentligen är fattar man först efter hand, man serveras små doser av galenskapen, men fattar ändå inte riktigt… Förrän till slut. Usch, man får hoppas att det av hans sort inte finns alltför många därute… Jag kan heller inte låta bli att fundera över Beck, och hennes perspektiv, men framför allt – hur blev Joe sån här? Sammanfattningsvis en på sätt och vis intressant historia, som för mig tappade lite på en del icke trovärdiga scener (författarmissar) och på ett för långsamt tempo för genren. Men helt ok underhållning för den som är fascinerad av stalkers – eller perversa psykopater.-

/Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar