Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 21 april 2015

Swamplandia! av Karen Russell


Jag är svag för mustiga naturskildringar och övernaturligheter, så när jag fick nys om den här boken som utspelar sig i djupaste Everglades och där en av huvudpersonerna blir besatt av spöken, ja då plockade jag på mig den direkt. Döm om min förvåning när jag en sisådär 50 sidor in i boken kände att jag blev mer och mer oengagerad. Det ska väl helst vara tvärtom!
Men så helt plötsligt efter ytterligare 10 sidor så vände det. Och Swamplandia! blev en superb läsupplevelse. Tur för mig att jag härdade ut. Jag brukar annars ha som tumregel att är inte boken bra efter ungefär 50 sidor, då lägger jag den åt sidan. Kanske vi ses igen någon gång och försöker bli vänner, eller så får det vara slut för alltid.
Nåja, Swamplandia! handlar om alligatorfarmen med samma namn som ligger långt in i Everglades. Värmen dallrar över träskmarkerna, de väldiga urtidsalligatorerna simmar ljudlöst under ytan och hungriga rovfåglar seglar fram lågt över den sumpiga marken. Parken Swamplandias dagar är räknade, storhetstiden med turister i horder är ett minne blott. I souvenirbutiken hänger dammet i hyllorna. Glansdagarna förlorade sitt skimmer när Hilola Bigtree, den mest kända alligatorbrottaren gick och dog. Kvar i träsket finns hennes tre barn, där 13-åriga Ava blir vår guide.
Fogden knackar på dörren, storasyster Ossie blir besatt av spöken, Papa Chief åker till fastlandet på obestämd tid och storebror Kiwi sviker genom att börja arbeta på en annan nöjespark. Kvar finns Ava, och hennes kamp för att få familjen och parken på fötter igen.
 Det blir en resa mellan vuxenlivets fasor och barndomens ljuva naivitet. Ständigt balanserar Ava på denna tunna knivsegg som den 13-åring hon är. Den här berättelsen blir båda magisk och tragisk, rolig och oändligt sorglig. Tomrummet efter mamma Hilola är en avgrund som ingen kan fylla. Dessutom så är den här boken en skimrande naturskildring av de drömska och förrädiska träskmarkerna. Snart känns det som att jag snubblar fram där själv, med solen i ryggen och myggorna svärmade runt mig. Så ge Swamplandia! en chans. Även bakom en seg inledning gömde sig en slipad diamant.
Jag har läst boken på engelska, men den är även nyutkommen på svenska, den finns att reservera här.

/ Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar