Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 22 december 2014

NaNoWriMo 2014

Jag har nu under november månad spenderat tidiga morgnar och sena kvällar med att skriva en roman på 50,000 ord. Ca 1667 ord om dagen. Varför, kan man då fråga sig, och varför just 50,000 ord?

Jag hörde talas om NaNoWriMo (National Novel Writing Month) för ett par år sedan, och jag fastnade för idén direkt! Utmaningen (eller tävlingen, om man känner sig mer åt det hållet) är att skriva en roman på 50,000 ord under november månad. De enda reglerna är att den ska vara skriven i november (inte börja innan, eller fortsätta med en roman som man har pysslat med under årens gång) och att det ska vara ett sammanhängande verk, inte 10 korta små exempelvis, även om de två sista kanske inte följs med noggrannhet. Huvudsaken är att man har skrivit en roman på 50,000 ord, enligt mig.

Projektet började i San Fransisco 1999 med 21 deltagare och det har fullkomligt exploderat sedan dess. 2013 var det uppåt 400,000 deltagare, över hela världen.

På hemsidan finns det forum för att få hjälp, om man behöver lite tips till miljöbeskrivning, karaktärer, eller helt enkelt om man har fastnat i handlingen och behöver hjälp. Man får även pep-talks utskickad på mejl, (oftast) av författare för att få lite styrka och inspiration i skrivandets värld. Där finns även olika grupper från hela världen som man kan gå med i och prata med likasinnade i närheten. Jag var med i gruppen för svenskar, där man samlades ett par gånger i veckan, oftast på ett bibliotek, för att skriva och stödja varandra. Jag bodde lite långt ifrån för att vara med på de mötena, men det gick utmärkt att prata via forumet, eller chatt som också finns där.

Hur gick det då? Jag kan väl säga så mycket att på dag 28, kunde jag validera min roman på 50,000 ord, och därmed vann årets NaNoWriMo. (Alla som validerar sin roman på 50,000 ord innan första december har vunnit.) Men resan har inte varit helt lätt ska jag säga. Mycket sömn och andra intressen fick helt utebli för att jag kände att jag inte skulle hinna annars. De två första veckorna gick relativt bra faktiskt. Det var början på tredje som det började gå lite saktare, och sista veckan, när jag satt på 40,000+ ord, ställde jag mig frågan ”Varför gör jag det här egentligen?” Detta efter att ha suttit och grämt mig över romanen som fastnat ett par gånger i handlingen. Och sen ser man på forumen personer som har hunnit skriva över 100,000 ord på någon vecka, och då vill man nästan ge upp.

Men, när man väl lyckas ta sig över hindren, så är det väldigt roligt. Att få skapa sin historia till slut, med mina egna karaktärer och händelser var riktigt intressant. Jag som annars inte skriver mycket var rädd att jag skulle få s.k. ”writers block” från början, men det gällde att bara slänga ut ord tills man kände att man fick en rullning i det hela. Jag ska definitivt göra om det nästa år, och har redan börjat klura lite på miljö och handling…

Är det någon som vill ta sig an utmaningen nästa år? Eller är lite sugen? All information finns på nanowrimo.org att läsa.

Jag kan även nämna lite böcker som var skrivna under NaNoWriMo och som sedan blev publicerade: (finns även att låna på vårt bibliotek) Erin Morgenstern – Nattens cirkus, Sara Gruen – Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow,  Hugh Howey – Ull, Marissa Meyer – Cinder, Liz Coley – Berövad och Carrie Ryan – De vassa tändernas skog.


/Helen K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar