Time Magazines lista över de 100 bästa filmerna någonsin publicerades online för några år sedan och fick rekordmånga läsare. Richard Corliss, som var med och sammanställde listan, förklarade dess genomslagskraft med att "alla har två jobb: sitt eget och filmkritiker." De flesta av oss är oavlönade kritiker som gärna kritiserar verk, vare sig det handlar om film eller musik, och på så sätt gör professionella kritikers jobb åt dem. Men även om alla av oss älskar att se på film och lyssna på musik och vill kommunicera det vi upplevt, genom att diskutera ett verk och ge övertygande skäl till varför det är enastående eller värt ruttna tomater, är det få av oss som kan kalla oss experter. Film- och musikrecensenter är inte bara experter, utan har även kunskapen att intellektuellt analysera ett verk och förmågan att sätta ord på vad vi känner när verket berör oss. Ett verk beskrivet av en skicklig kritiker kan ge en aha-upplevelse, eller få oss att se fler dimensioner hos verket, vilket får oss att uppskatta verket ännu mer. Vid årsslutet 2013 kom listor över årets bästa filmer och album, sammanställt av vår tids mest kunniga film- och musikkritiker. Sådana listor har stort värde för oss film- och musikälskare vars liv förgylls av guldkorn inom dessa områden, även om vi inte själva vaskat fram dem.
Manohla Dargis, filmkritiker för New York Times, skriver ypperligt om året som gått. Hennes lista över årets bästa filmer består av 16 titlar, uppräknade i bokstavsordning, varav en, "Inside Llewin Davis" av bröderna Coen, är en film där amerikansk folkmusik har en framträdande roll.
Både Rolling Stone Magazine och Pitchfork Media utnämnde albumet "Modern Vampires of the City" av Vampire Weekend till årets album. Ryan Dombal skrev i sin recension av albumet för Pitchfork Media att även om Vampire Weekends sånger innehar igenkännbara element, med lånade rytmer och melodier, använder de sig av det föflutna för att inspirera nutiden. Recensenten framhåller textraden "Wisdom's a gift but you'd trade it for youth" i låten "Step" och menar att "music is a young man's pursuit". Min mening är att de översvallande känslorna i innovativa verk allra oftast kommer från unga musiker, medan äldre musiker oftast står för förfinandet av beprövade experiment och för större textmässig och musikalisk visdom. Recensenten för Pitchfork kan också hitta mer visdom och mognad i den här skivan än i tidigare album. Ambitionen var större för Vampire Weekend år 2013, och den här gången fanns det tanke såväl som själ, stora insikter i proportion med de stora känslorna.
/Johan
onsdag 15 januari 2014
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar