Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



onsdag 2 november 2011

En tidsresa för Thunberg

Karin Thunberg, journalist vid Svenska dagbladet och författare till böckerna Mellan köksfönstret och evigheten från 2006 och En dag ska jag berätta om mamma från 2008, är aktuell med biografin En dag ska jag ta mig någon annanstans. I de tidigare böckerna behandlar hon sin relation till sin egen mamma och mormor där hon nu istället väljer att fokusera på sig själv, som ung kvinna. Hon bestämmer sig för att återvända till Malmö, där hon under 70-talet gifte sig och satte sig ett bo och försvann in i rollen som hemmafru, en roll hon våndas över. Med sin kalender som hjälp pusslar hon ihop ett decenium fullt av middagar och en relation som andas tristess. Thunberg bestämmer sig slutligen för skilsmässa och att istället fokusera på karriären som journalist. Den framkommer också att Thunberg så att säga "genustvivlar", hon ser till kvinnans fria roll i samhället och engagerar sig i Grupp8 samtidigt som hon lever i en traditionell parrelation där hon som kvinna står som ansvarig för hushållets skötsel. Thunbergs ambivalens över kvinnorollen, det vill säga att strida eller att finna sig i den redan rådande, påminner om Åsa Mobergs i boken Kärleken i Julia Anderssons liv som jag läst tidigare i år. Jag har en svaghet för den här typen av böcker och egentligen för hela 70-talsepoken, men framför allt när det gäller kvinnor som funderar över sin egen plats och roll i ett mansdominerande samhälle, därför har jag svårt att säga något ont om denna bok.

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar