Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



onsdag 16 november 2011

Samma historia ur olika vinklar

När jag lyssnade på Stefan Einhorn på BOK11 blev jag intresserad av hans nyutkomna roman "Änglarnas svar". Handlingen kretsar kring den unga polska kvinnan Hanna som kommer till Sverige som flykting vid andra världskrigets slut. Hon har suttit i koncentrationsläger, och har förlorat hela sin familj. Hanna får anställning som barnflicka i en familj med en liten pojke. Hennes öde flätas samman med familjens och kommer att påverka dem i flera generationer. Boken är uppbyggd av historier som berättas av olika personer. Det är samma händelseförlopp som skildras fast ur olika vinklar och under berättelsens gång kompletteras historien också, så att man till slut har hela bilden klar för sig. Det jag uppfattar att Einhorn vill säga med boken är att ingenting är svart eller vitt, ont eller gott. Det finns alltid flera sidor av en historia och man måste se dem alla för att kunna förstå och kanske till slut förlåta. Boken påverkade mig så mycket att när jag sen läste en annan bok (som råkade vara Björn Ranelids "Kniven i hjärtat" som var november månads bok för stadsbibliotekets bokcirkel) så önskade jag att jag fått läsa historien ur offrets synvinkel - och inte bara ur gärningsmannens...

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar