Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 8 november 2011

Mitt i Afrika : en kvinnas kamp för de vilda djuren

När jag lyssnade på Ann Olivecronas sommarprogram blev jag intresserad av hennes liv i Afrika och började läsa  Mitt i Afrika med stort intresse.

Boken inleds med hennes barndom och ungdom. Hennes berömda farfar, den kände hjärnkirurgen Herbert Olivecrona, ville att hon skulle bli läkare och ville inte acceptera att Ann hellre ville ägna sitt liv åt att sköta vilda djur.

Som tonåring fick hon sommarjobb på Borås djurpark och fick följa med när några lejon skulle forslas över till världens första safaripark, Longleat i England där hon blev kvar en tid.

Under gymnasiet tog hon ett sabbatsår och när hon kom tillbaka till skolan vann hon10 000 kronor i en uppsatstävling för unga forskare. Pengarna använde hon till en resa till Afrika. Där blev hon kvar och arbetade till en början med att fånga djur som skulle skickas till olika djurparker runt om i världen.

Därefter började hon ta hand om schimpanser som fångats och misshandlats. Hon arbetar mot rovjakten på schimpanser vars kött används som en delikatess. Handeln med köttet från vilda djur, så kallat bushmeat, är en stor industri. Den är förbjuden men lönsam. Mitt i Afrika är en lättläst och spännande bok om ett annorlunda liv. 
/Katarina  

1 kommentar:

  1. Såg den och den verkade intressant. Tycker att sådana böcker är intressanta då man verkligen får se deras hårda arbete de utför varje dag som de flesta inte ens vet om existerar. Om du skulle ge den ett poäng mellan 1-5 vad skulle det då bli? :D

    SvaraRadera