Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 2 december 2011

Yrke: Povel Ramel – inte en biografi

Kan du räkna upp en titel eller sjunga en strof ur en Povel Ramel-låt? Förmodligen. Det finns några att välja på.

Tjo va de va livat i holken ; Titta det snöar ; Sorglösa brunn ; Jag diggar dej! ; Har ni hört den förut? ; The Gräsänkling blues ; Johanssons boogie woogie vals ; Fat mammy brown ; Hållmusiken igång ; Goddag på er alla, mitt namn är Karl Nilsson ; De sista entusiasterna ; Följ mig bortåt vägen ; Den sista jäntan ; Hjalmar och Hulda ; Underbart är kort ; Var är tvålen? ; Balladen om Bugen Cork ; Far jag kan inte få upp min kokosnöt ; Köp inte en Zebra ; Varför är det ingen is till punschen? ; Måste vägen till Curaco gunga så? ; På kreatursmässan uti Humbleberry Piggie-Pie ; Naturbarn ; The Sukiyaki syndrome ; Ittma hohah... och så några till...

Här är en bok som låter oss följa med på en upptäcksresa i Povel Ramelland. Författarna Staffan Schöier och Stefan Wermelin har fullkomligt frossat i Povel Ramels rika liv och produktion. De vill se själva boken som en resehandbok, en parlör till en värld där text och musik knyts ihop på ett alldeles självklart och oväntat sätt. De har varit i Ramelland och väl, enligt de själva, aldrig riktigt kommit ut igen. Och det känns som om man som läsare lätt kan drunkna i mängden av händelser och anekdoter.

Så luta dig bekvämt tillbaka, "ta av dig skorna" och njut...

Boken i webbkatalogen.

/Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar