Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 5 augusti 2011

Håll sommaren levande - länge!

"Man skulle ju kunna tycka att det där med att sylta, safta och lägga in är helt onödigt. Allt finns ju i affärerna! Varför ska man hålla på och lägga ner en massa tid då? Och visst. Vill man ha onödiga konserveringsmedel, konstiga sockerarter och mer förtjockningsmedel än äkta frukt och bär, så är det ju mycket enklare att gå till affären. Eller om man inte bryr sig så mycket om ifall jordgubbssylten smakar äkta jordgubbar eller inte." Så inleder Åsa Swanberg sin nya bok Sommar på burk (2011). Och visst är det så, av bekvämlighetsskäl väljer vi ofta närbutiken för våra inköp, men om tid finns tycker jag att vi ska försöka nyttja det vi har nära - körsbären i trädgården eller flädern ute i skogsdungen. Då blir det min saft. Min kryddning. Mina handskrivna ettiketter. Att kunna bevara och njuta av själv eller ge bort. I boken finns mycket inspiration att hämta, från egen tomatketchup till päronmarmelad med valnötter.
Vackra bilder med sommarljus som strålar igenom alla välfyllda burkar av godsaker. I slutet finns även ett urval av gårdsbutiker och självplockningsställen runt om i Sverige. De flesta av dem
Bilden är tagen från boken.
har även en hemsida som man kan beställa ifrån, om man nu inte skulle ha vägarna förbi i sommar. Och som om inte det räcker inleds och avslutas boken med etikettförslag, att kopiera eller inspireras av till ens egna burkar. Men bäst av allt är nog ändå tänket att gå tillbaka till ursprunget, att odla själv eller uppsöka närodlare och därigenom få ut det bästa av råvarorna som odlats med kärlek. Jag tänker göra som farmor jag, kräm, sylt och saft i stora lass, hela semestern lång för att plocka fram när vintervindarna drar in.

/Sara 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar