Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 17 januari 2011

Vass egg av Gillian Flynn

En efter en betar jag av dem. De där böckerna och författarna som jag tänkt så länge att jag ska läsa. Problemet är att listan över böcker jag vill läsa hela tiden fylls på... Nu har jag i alla fall läst något av Gillian Flynn, som jag fått tips om på flera bokbloggar. Vass egg rör sig i gränslandet mellan deckare, thriller och spänning. Att den inte står på deckarhyllan kan förklara varför det har dröjt så länge för mig att upptäcka den.

Camille arbetar som journalist på en mindre tidning i Chicago. När två små flickor hittas mördade i hennes hemstad Wind Gap skickar hennes chef dit henne för att bevaka fallet. Camilles familj bestående av mamma, styvfar och lillasyster är allt annat än lycklig och harmonisk. Det självdestruktiva beteende Camille trodde att hon lagt bakom sig, kommer upp till ytan igen. Morden visar sig dessutom ha otäcka kopplingar till hennes egen familj. Vass egg är visserligen mycket otäck bitvis, men den är också riktigt spännande och uppslukande.

/Åsa

1 kommentar:

  1. Jag störde halvt ihjäl mig på den värdelösa översättningen när jag läste den här boken. Därför bestämde jag mig där och då för att läsa resterande böcker på engelska.

    Jag håller dock med dig om att intrigen är riktigt obehaglig emellanåt.

    SvaraRadera