Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 28 april 2017

De vassa tändernas skog av Carrie Ryan


Då och då läser jag gärna en bok från ungdomshyllan, där finns en värld av fantastiska berättelser att botanisera i. Framförallt om jag har tappat sugen för läsningen, vilket händer ibland, att jag blir lite lästrött. Det finns så många bra ungdomsböcker som ger en den där känslan av att man som läsare nästan slukas av historien, så man vill bara fortsätta och fortsätta.
Jag har länge tänkt att jag skulle ta mig an den zombietrilogi som Carrie Ryan har skrivit, men det har inte blivit av. Men i helgen som gick läste jag första delen, De vassa tändernas skog. Och jag var minsann inte mätt på zombies jag inte!
Boken utspelar sig i en tid som man som läsare inte riktigt kan bestämma, men det känns ändå mest som i en nära framtid. Om någon har sett filmen The Village av M. Night Shyamalan, så vet ni vilken känsla jag letar efter. Precis som i den filmen så lever vår huvudperson Mary i en isolerad by ute på landsbygden, omgärdad av stängsel och vakttorn. Människorna som bor där är kontrollerade av två saker, dels Systerskapet som från sin orders högkvarter styr det lilla samhället med järnhand. Men dels det, eller dem, som finns utanför stängslen. I de vassa tändernas skog lever nämligen något. Något eller några som gärna vill komma in i byn och mumsa på de som bor där.
Infektionen spred sig för många generationer sedan som en löpeld över världen, och Mary och hennes vänner tror att de är de enda som finns kvar, den här lilla klicken av människor som vägrar att ge upp. Men långsamt förlorar de en efter en till den hungriga världen utanför, och snart så står kanske den man älskar mest på fel sida stängslet och vill äta ens hjärna. Men Mary vägrar att finna sig i Systerskapets regler och de traditioner som det lilla samhället lever efter. Hon drömmer om att slå sig fri, och hon drömmer om en värld bortanför skogen. Mary har sedan barnsben hört historier viskas om havet, ett oändligt blått glittrande väsen. Och hennes drömmar påverkar mer och mer hennes vardag. En vardag där hennes dröm slår en kil mellan henne och mannen hon älskar, en dröm som snart tar över hennes verklighet.
Det här är en brutal historia där allt man håller kärt ständigt hotas och där man på nätterna hör de infekterades käkar tugga efter en. Och det är hjärteskärande läsning, samtidigt som det är spännande. Jag blir nu mer än sugen (ursäkta dålig vits) på nästa del i serien! För man kan helt ärligt inte tröttna på zombies ändå. 

 / Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar