Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 11 juli 2013

Sommarläsning

Snart dags för semester och mer lästid - och som vanligt är halva nöjet att planera för vad bokhögen därhemma ska innehålla... Under våren kom första numret av den svenska utgåvan av tidskriften "Granta". Den har fått mycket positiv uppmärksamhet, så den läser jag med stor nyfikenhet. Första numret innehåller texter av både svenska och utländska författare som Junot Diaz, Haruki Murakami, Amanda Svensson och Karin Johannisson.

Nu ska det bli av! Cormac McCarthy är en författaren jag hört mycket om och varit nyfiken på länge, men det har bara inte blivit av att jag läst något. "Vägen" har jag blivit rekommenderad att börja med, av två olika källor som jag bedömer som mycket tillförlitliga, så det ska bli spännande...

Ingen sommar utan minst en Maria Lang, och i år tänker jag i alla fall hinna med "Rosor, kyssar och döden" i vilken Christer Wijk möter kärleken. Lämpligt nog kommer boken ut i snygg nyutgåva på Norstedts i juli, och jag kan redan se den där hemma i bokhyllan bland övriga Langutgåvor...

Alex Marwoods debutdeckare "Onda flickor" har det skrivits och bloggats om mycket under våren, och den ligger redan hemma hos mig och väntar, tillsammans med Belinda Bauers tredje deckare "Finders keepers". Jag läste de två första och tyckte mycket om dem, men kom av mig i läsningen av någon anledning. Men det är ju vad sommar och semester är till för - att äntligen få tid för de där böckerna man velat läsa hela året. Att man sen inte ens hinner läsa hälften av det man tänkt sig - ja, det ingår liksom...

Vad ska du läsa i sommar?
Trevlig läs-sommar!

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar