Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 19 juli 2013

Läs en sommarpratare!

"Sommar" är ju inte bara en årstid utan också ett närmast legendariskt radioprogram. Själv läser jag alltid listan över årets sommarvärdar med stort intresse, och markerar de jag är intresserad av. Jag lyssnar sällan direkt när programmet sänds, utan oftast i efterhand, under en promenad eller en lugn stund i skuggan. Många av årets värdar är också aktuella som författare, och deras medverkan i radio lär säkert öka intresset för deras böcker. Här är några sommarpratare jag inte tänker missa i år, och förslag på läsning efter programmet...

24 juni
Liv Strömquist, serietecknare som gjort ett flertal seriealbum och även medverkat i radioprogram i P3. "Prins Charles känsla" är en av mina favoriter bland hennes alster!

30 juni
Kristian Gidlund, som bloggar och nyligen även skrivit en bok om sin kamp mot cancern, "I kroppen min - resan mot livets slut och alltings början".

30 juli
Malik Bendjelloul som gjort den Oscarsbelönade filmen "Searching for Sugar Man", om artisten och låtskrivaren Rodriguez.

13 augusti
Sami Said, som debuterade med romanen "Väldigt sällan fin", om en ung man med eritreanskt ursprung och hans känsla av att befinna sig mellan två kulturer.

Här kan du se alla sommarpratarna och lyssna på programmen.

/Åsa

1 kommentar: