Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 10 augusti 2012

Jag väntar under mossan

Amanda Hellberg har tidigare skrivit tre romaner som rör sig inom skräckgenren. I alla böckerna figurerar Maja Grå. Jag har läst och tyckt om dem alla tre, så när jag hörde att hon skrivit en ungdomsbok så blev jag förstås nyfiken på den. Jag väntar under mossan har den där kusliga stämningen som man känner igen sen tidigare, och samma skräckattribut i form av ensliga hus och mystiska föremål, men här blandar författaren också in folktro och den klassiska kampen mellan ont och gott. Huvudpersonen är Tilda, som bor i England men kommer till Sverige för att tillbringa sommaren hos sin morfar på landet i Norrland. Tilda upptäcker snart att det sker mystiska saker runt morfars stuga, och att hon själv verkar ha förmågan att uppfatta saker som ingen annan gör. Det verkar ha något att göra med hennes mormor som försvann spårlöst för längesen. Här träffar hon också Emil, som hon direkt känner sig dragen till, men frågan är om hon kan lita på honom... I handlingen figurerar även en sjö, en ö och ett bibliotek - men inget är vad det ser ut att vara vid första anblicken! Spännande, kusligt och bitvis också fint om den första stora kärleken. Jag tyckte om boken som vuxen, men tror att jag hade älskat den som tonåring...

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar