Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 20 maj 2010

Kniven i hjärtat av Björn Ranelid

Jag har honom på näthinnan och jag hör hela tiden hans breda malmöitiska i mitt huvud medan jag läser. Ingen använder aforismer som Björn Ranelid. Ingen målar med ord och tänjer på språket som denne författare gör. Ord som borrar sig djupt in. Vissa tycker han är för mycket. Må så vara, men en fantastisk berättare är han.

Björn Ranelids senaste bok Kniven i hjärtat handlar om en ingenjör och trebarnsfar som sitter i fängelse på livstid efter ett svartsjukemord. Hans barn har totalt brutit kontakten, när sonen så plötsligt efter åtta års tystnad mot sina systrars vilja väljer att besöka fadern i fängelset för att försöka förstå eller kanske förlåta, framför allt för att själv kunna gå vidare. Fadern söker inte efter förlåtelse. Han vet vad han har gjort och han har tagit sitt straff. En lycklig mans tillvaro har rämnat och han har förstört inte bara sitt eget liv, utan sina mest älskade närståendes. I fängelset frigör han sig själv genom att upptäcka böckernas värld och genom sin kärlek till sina barn. Fader och son möts i någon form av försoning. Kärleken är stark. Kärleken kan förstöra, men kärleken kan även förlåta och ge en inre frid.

Läs den. Jag rekommenderar den varmt.

/Therese

Boken i webbkatalogen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar