Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 25 oktober 2018

Problemet med Henry och Zoe av Andy Jones

Det här är Andy Jones andra bok, hans tidigare ”Vi två” skrev jag en recension om tidigare i år, jag vill påstå att den här är snäppet bättre.

Dagen innan sin bröllopsdag får Henry kalla fötter och överger sin fästmö, han flyr till London för att försöka börja om sitt liv på nytt. Efter en hemsk olycka börjar Zoe se över sitt liv och bestämmer sig för att lämna London för att resa runt i världen ensam. I London träffas dessa två och de inser att de har mer gemensamt än de tror, de har båda ett förflutet som de inte vill prata om.

Boken växlar kapitel mellan Henry och Zoes synvinkel, vilket gör att man får en bild av hur båda känner och tänker. Jag gillade båda karaktärerna även om de gör val som man inte alltid håller med om, men jag tyckte om de igenkännande, mänskliga känslor som beskrivs.

Henry och Zoe är komplexa karaktärer med mycket bagage, de har ingen traditionell kärlekshistoria. De har ett utgångs- datum då Zoe har bestämt sig för att resa utomlands en längre tid, det är inte rätt tillfälle att inleda ett förhållande men hjärtat säger annorlunda. Jag rekommenderar verkligen boken, känslorna växlar mellan kapitlen och man har ingen aning hur boken ska sluta och det är så spännande!


/ Veronica F.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar