Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 11 februari 2014

Liten parlör för älskande av David Levithan


Genom olika definitioner av ord i alfabetisk ordning får vi lära känna ett par och vi får glimtar ur deras liv: Hur de träffas, hur det hela utvecklas till något varaktigt, hur de flyttar ihop och delar en vardag tillsammans, hur en av dem är otrogen. Man vet egentligen inte säkert vem som är jag och vem som är du i de korta texterna, men jag föreställer mig nog att berättaren är en man. En mycket sympatisk sådan.
 
Det är otroligt fint, de små scenerna ur ett liv, små saker som kan betyda så otroligt mycket. Levithan kan verkligen konsten att skriva vackert, poetiskt och kortfattat, så att man får en väldigt levande bild med några få ord. Det är ingen riktig kronologi i boken utan man kan läsa en sida här och där och låta sig beröras av det vackra. Och skriva ner citat.

"Jag vill att mina böcker ska få sina egna hyllor, sa du, och det var så jag begrep att det skulle funka att bo tillsammans."

"Jag vill inte vara den starka, men jag vill inte vara den svaga heller. Varför känns det som om det alltid ­handlar om det ena eller det andra? När vi håller om varandra är det alltid någon av oss som håller lite hårdare."

/Helen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar