Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 5 september 2013

En debut som manar till revolution

Jag är nästan alltid nyfiken på debutanter och när jag läste om Linn Spross debutroman "Grundläggande studier i hoppfullhet och hopplöshet" som enligt förlaget handlar om "två revolutionstörstande tjugoåringar som tar omgivningen och livet med storm" tvekande jag inte en sekund.

Berättarrösten är Hannas, hon studerar statsvetenskap vid Uppsala Universitet och håller sig mestadels för sig själv. Hon är politskt medveten, nedslagen av det faktum att Alliansen regerar Sverige, kritiskt mot sin omgivning då hon till exempel ifrågasätter alla naiva studenter som endast pluggar för att i slutändan få festa. Men så möter hon Imagine, som bokstavligt talat stormar in i Hannas liv och rör om. Imagine delar Hannas politiska åsikter och de är rörande överrens om att de bör organisera sig.  Den något impulsiva Imagine är eld och lågor och skriver ett manifest där de manar till revolution och den ska ske nu! Genom små aktioner på skolans område försöker de sprida sitt något radikala budskap. Detta resulterar i att tjugo personer dyker upp på deras första sammankomst och när kvällen är slut återstår fem tappra själar. Dessa fem kallar sig för Imagines Revolutionära Fantasier (IRF) och ägnar sig åt vindrickande, diskussioner, cirklar och lyckas till och med boka en marxistisk föreläsare som 100 personer går för att se! Parallellt med deras politiska arbete och drömmar följer vi den unika och intima relationen mellan Hanna och Imagine.

Det här är en roman som jag väntat på länge, oavsett var man står politiskt så tror jag att man kan känna igen sig i den vilsenhet men även frustration över att vilja förändra och påverka men att inte veta hur. Att sedan handlingen kretsar kring två politiskt medvetna, engagerade och handlingskraftiga unga kvinnor gör romanen bara mer säregen. Jag kan inte komma på någon roman som liknar den här av det som kommit ut de senaste åren...  Det är framförallt en rolig, rappt skriven nutidsroman med stor igenkänningsfaktor för alla "Ung Vänster"-medlemmar men även för alla som romantiserar 60- och 70- talets vänstervåg (jag).

Läs den!

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar