Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 29 juni 2012

Sonja Åkesson tolkad av

Ett tips på en bra sommarskiva är: Sonja Åkesson tolkad av Därför att: det är en vemodig, hopplös och alldeles ljuvlig skiva att lyssna till en halvmulen sommarkväll. Här medverkar några av Sveriges idag bästa kvinnliga artister, enligt min mening, såsom Anna Järvinen, Britta Persson, Frida Hyvönen och Kajsa Grytt m.fl som fritt tolkar Sonja Åkessons dikter skrivna under perioden 1957- 1975. Mitt favoritspår samt mitt soundtrack i vardagen är Åkej här framförd av Norrlands kärvaste stämma: Annika Norlin då den dagliga ångesten att aldrig lyckas ta sig för någonting av värde gör sig påmind. Att samla saker på en ständigt växande hög. Som att till exempel aldrig lyckas skriva brevet till Doris eller Kalle, eller måla kryddhyllan i någon piffig raffig färg. Att vara orkeslös och istället gå och knyta sig. Själva albumet är framförallt en hyllning till feministen och folkhemspoeten Sonja Åkesson, en kvinna som aldrig bör glömmas bort och som alltid ligger mig fasligt varmt om hjärtat.

/Sara

1 kommentar:

  1. Åh hit kom jag vid googling på "opac". Stortack för påminnelsen om Sonjaskivan, lagd på spotify direkt. Trevlig sommar ö en sthlmare!

    SvaraRadera