Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



onsdag 25 januari 2012

Denise Mina: The end of wasp season (2011) (Getingsommar sv övers)

Jag gillar Denise Mina. Och faktiskt gillar jag henne än mer på originalspråk – engelska än i översättning. Denise Mina gör något mer av det hon skriver än bara polisroman/deckarstory om ”vem gjorde det”. Karaktärerna träder fram och blir levande. Historien har flera skikt, på ytan en mordhistoria men i underliggande lager följer vi vad som gör en mördare, en polis som funderar över frågan ”varför”, en samtidsbild av det brittiska samhället med dess klasskillnader, sociala skillnader, allmänhetens misstro mot polisen och kvinnohatet som manifesteras i ett söndersparkat ansikte. Som läsare vet man vilka som är förövarna och i växelvisa kapitel följer man Thomas, tonårsynglingen som just varit med om ett mord och polisens undersökningar som sakta arbetar sig fram mot lösningen. Alex Morrow leder utredningen av ett rått och brutalt kvinnomord. En ung kvinna, Sarah Erroll, hittas död liggande i trappan i sitt hem. Hon är endast iklädd en t-shirt och hennes ansikte totalt söndersparkat. Ett lika brutalt som meningslöst dåd. Alex Morrow möter man första gången i ”I midnattens stillhet”. Jag kan även varmt rekommendera böckerna om Paddy Meehan, en ung journalist i 1980-talets Glasgow.

/ Carina

Böckerna i bibliotekens webbkatalog:
The end of wasp season
Getingsommar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar