Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 26 augusti 2010

Sluta läs!

Trots att läsning är en favortitsyssla med fem-i-topp-status händer det att det går segt. Lusten är puts väck, varje sida känns evighetslång och boken blir liggande på sängbordet som ett dåligt samvete. Värst är det när det är en av de där haussade böckerna som man har hört ska vara ”såå bra!”. Jag vill ju också förstå storheten! Så jag tragglar vidare och tror att det ska vända, men det gör det ack så sällan. När läsoviljan väl infunnit sig är den svår att bli av med. Några exempel på böcker som jag slutat läsa (en del av dem ska garanterat öppnas igen, andra ska få förbli oavslutade för evig tid): Allt går sönder av Achebe, Små citroner gula av Ingemarsson, De välvilliga av Littell (se mitt inlägg från tidigare i somras…), Om nattern i Chile av Bolano, Förtrollerskan från Florens av Rushdie, Kunzelmann & Kunzelmann av Vallgren, En karta över omöjlig längtan av Roy...

Listan (som absolut inte är en lista på "icke-boktips"!) kan göras lång. Vad det handlar om är problemet dålig timing - de där böckerna som inte fängslar just nu kan mycket väl vara klockrena en annan gång. Men med tanke på den myriad fina/spännande/kloka/omskakande/roliga böcker som bara väntar på att bli lästa kan jag sätta mitt läshuvud på att det i varje stund finns en bok som passar så mycket bättre än den som ligger halvläst och surar på ditt sängbord. Och i nästa stund också. Och nästa. Ödsla inte din tid på att läsa det som inte ger någonting! Ta någonting annat! Våga sluta läsa lite oftare!
/Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar