Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 13 augusti 2018

Comics - 10/10!

De flesta gör topplistor ungefär lika ofta som en exhibitionist blir generad, men jag har gjort så många att jag börjat rangordna listorna och har topplistor över mina bästa listor. I sommar har jag även betygsatt olika betygsystem! Den 10-gradiga betygskalan får 10/10. Den 5-gradiga skalan får 5, vilket låter jättebra, men inte om man beaktar att detta är på en skala från 1 till 10. De underkända 4- och 3-gradiga skalorna får 3 respektive 2 i betyg medan recensioner som endast väljer att ge tummen upp eller ner får 1.

Trots att skalan 1-100 är den mest fingradiga är det ändå den 10-gradiga jag använder när jag betygsätter för eget nöjes skull och för de kompisar som har oturen att befinna sig i närheten när jag återigen sett den bästa filmen jag någonsin kommer se. Vad står då varje grad för? Detta: 0 - Olidlig, 1 - Förfärlig, 2 - Mycket dålig, 3 - Dålig, 4 - Otillfredsställande, 5 - Medioker, 6 - Tillfredsställande, 7 - Bra, 8 - Mycket bra, 9 - Briljant, 10 - Perfekt.

Vilka serier har jag då uppskattat i så hög 10-gradig grad att de fått perfect 10 i betyg? Här är ett axplock av dessa, tre fantasy-serier ni kan hitta på Karlskrona stadsbiblioteks serieavdelning.

Sleepless - En serie som är som en magisk brygd, vars effekt vi i vår kemiska värld skulle kunna beskriva som en oxytocin-rusch av romantik mixat med endorfin-kittlande humor och en hel del adrenalin i dess spänning. Om vi får en sund dos av oxytocin, ofta kallat kärlekshormonet, vid kärleksscener, får vi även vid stridsscener en dos av testosteron, för även i en fantasyvärld behöver båda könen viss aggressivitet för att överleva. Serien handlar om en prinsessa och hennes livvakt, en man som lever i sömnlöshet för att oavbrutet skydda henne från lönnmördare.

Seven to Eternity - En döende man får ett erbjudande av en manipulativ ledare av ett vilselett folk. Ledaren har en förmåga att säga precis det hans efterföljare vill höra och trycker på deras känsloknappar för att få dem att hata och vara rädda för minoriteter och flyktingar.  Den döende mannen i centrum för handlingen har en familj som han lämnar för att eskortera den tillfångatagna ledaren. Som nästan alla Remenders böcker handlar den här serien främst om familjer som faller isär och hur de försöker pussla ihop sin sammanhållning igen.

Isola - Ju mindre jag säger, desto mer lämnar jag till fantasin, och denna serie, en av årets allra bästa, är en hyllning och kärleksförklaring till gränslös vild fantasi.

Den sista sommarveckan kommer vi ha ett comics-quiz på bibliotekets bakgård. Som vanligt bjuder vi på cider, popcorn, chips, och noga utvalda låtar (inte nödvändigtvis i den rangordningen), och på något sätt hinner vi även med att ställa quiz-frågor. Välkommen torsdagen 30:e augusti, kl. 20:00!

/Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar