Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 9 januari 2018

Strandcaféet av Lucy Diamond

Detta är den första boken i en serie om Evies liv i Cornwall, ännu en härlig feel-good roman i stil med Jenny Colgans böcker, så gillar du dem kommer du tycka om denna också.

Boken handlar om Evie Flynn, familjens svarta får. Hennes två äldre systrar är gifta, har barn och karriärer men Evie har aldrig riktigt lyckats med sina drömmar att slå igenom som fotograf, sångerska eller skådespelerska. Hon jobbar som vikarie, hoppar runt på olika arbetsplatser och trivs inte alls. Hon lever i ett stillsamt förhållande med Matthew, som är ordningsam och motsatsen till Evie.

En dag får Evie en fruktansvärd nyhet, hennes älskade moster Jo har dött i en bilolycka. Det blir ännu en chock när familjen får veta att Jo lämnat sitt strandcafé i Cornwall till Evie, som inte har någon som helst erfarenhet av driva en verksamhet. Familjen tycker att Evie ska sälja men hon låter sig inte övertalas utan bestämmer sig för att åka till Cornwall.

Väl på plats inser hon att invånarna i byn inte är så förtjusta i att Evie fått ansvaret för det populära caféet, hon möter även motstånd från sin personal som inte tagit något ansvar för stället i Jos frånvaro. Efter några försök med att driva caféet från hemmet i Oxford inser Evie att hon måste ta tuffa beslut både med caféet och privatlivet.

Jag har säkert nämnt tidigare att jag är förtjust i böcker som handlar om mat eller andra läckerheter, denna gör mig inte besviken. Författaren har så snällt tagit med ett recept på scones som Evie bakar.

Det är en härlig roman som är mycket somrig med beskrivningarna av stranden och havet men går självklart att läsa året om! Lite förutsägbar kanske på vissa ställen men jag vill ändå inte lägga ner den, jag vill veta hur det kommer gå för Evie.

Jag får upp klara bilder på hur caféet och omgivningarna ser ut, det hade blivit en mysig film tänker jag hela tiden! (gäller de flesta feel-good romaner jag läst) Kan ju hoppas att någon filmskapare tänker i samma banor.

/Veronica F.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar