Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 13 juli 2017

Sommarläsning

Då var det dags att planera för sommarens läsning igen! Jag instämmer helt med Torsten - den bästa sommarläsningen är ofta den oväntade, böcker som hittas på loppisar eller i rangliga bokhyllor på vandrarhem och i sommarstugor. Men i väntan på det oväntade måste jag ju förstås ha en diger, blandad och väl planerad "att-läsa-hög"!

Det är två bokserier som jag ser fram emot att få fortsätta följa. Dels är det Elena Ferrantes Neapel-svit om Lila och Elena, där jag nu har kommit fram till del 3, Den som stannar, den som går, läs här vad BG skrev om hela serien. Jag tänkte också ta mig an del 2 i Edward St Aubyns Romanerna om Patrick Melrose, läs här vad jag skrev om första delen. En serie som jag i alla fall hoppas hinna påbörja är Hilary Mantels trilogi om franska revolutionen, första delen är Frihet.

Hjärnstark av Anders Hansen har jag hört mycket bra om. Den handlar om hur fysisk träning också har positiva effekter för hjärnan. Inför sommarens alla frestelser i form av gott på grillen och lata dagar i hängmattan, kan det behövas en påminnelse om hur nyttigt det är att röra på både kroppen och hjärncellerna!

Såklart blir det också en del deckare, på sommaren gärna mer lättsmält spänning. Både Paula Hawkins och Clare Mackintosh följer upp sina succéer (Kvinnan på tåget och Jag lät dig gå) med nya spänningsromaner. Jag ser fram emot att hinna läsa Hawkins I djupt vatten och Mackintoshs Jag ser dig. Såklart blir det också några Maria Lang, och en och annan Agatha Christie!

Önskar alla en trevlig lässommar!

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar