Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 6 juli 2017

Där ligger den – min sommarläsningshög

Om sommarläsning är lika med semesterläsning måste jag bekänna att jag tjuvstartat. Det är nämligen flera veckor kvar till semestern, men det är sommar och jag läser – sommarläsning.

Jag läser just nu Arne Dahls Inland. För några månader sedan avslutade jag Utmarker, den första boken om Sam Berger och Molly Blom. Jag var nog varken överförtjust eller totalt såld men vill ändå veta mer. Personerna är tydligt skildrade och relativt olika klassiska deckarstereotyper och språket är i en klass för sig. I morse vid frukosten läste jag ”Den hitre stugan vilar lika oberörd som den bortre”. Det fick mig att stanna upp och bara sitta och njuta i flera minuter. Så enkelt och vackert språkligt.

Senare ser jag framemot att få läsa Hästkrafter av Lars Mytting. Jag läste hans Simma med de drunknade i vintras, det var verkligen en fin läsupplevelse. Den bjöd på ett otroligt vackert språk och en fint berättad och intressant historia. Dessutom fick jag lära mig massor om både olika träslag och finsnickeri. Läsning när den är som bäst. Mera Mytting således.

Att tipsa och prata om böcker med våra låntagare tycker jag är en av våra viktigaste (och roligaste!) arbetsuppgifter. Allra roligast är det när det blir ett utbyte, jag tar tacksamt emot tips från låntagarna. I förra veckan fick jag höra om den fantastiska historien på Huseby bruk. Romanen heter Florence Stephens förlorade värld och är skriven av Lena Ebervall. Min tanke är att kombinera läsningen med en utflykt till Huseby.

I min hög ligger också Gallring av Chuck Palahniuk. Den hittade jag för att en före detta studiekompis gett ut den på sitt bokförlag. Palahniuk har också skrivit Fight club som blev en mycket bra film i David Finchers regi. Gallring beskrivs av förlaget som ”en skruvad thriller, en svart komedi, fullt i klass med Fight club”. Centralt i handlingen finns en dikt i en biblioteksbok – jag bara måste ju läsa den!

Vi som jobbar på bibblan står i reservationskö precis som ni vanliga dödliga. Jag har några titlar på gång, kanske har jag turen att hinna få någon av dem under sommaren. Då växer min hög.

Glad lässommar!

/Helén Karlsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar