Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 22 juni 2017

Ser fram emot sommarläsning

Sommaren 2017 kommer troligen att bjuda på en del oförglömlig läsning. Ett perfekt ställe att läsa är hängmattan mellan ett gammalt äppleträd och ett gammalt päronträd. Om det blir kyligt har jag en skön läshörna i min soffa inne i vardagsrummet.

Den första boken jag vill nämna är ”De kommer att drunkna i sina mödrars tårar” av Johannes Anyuru. Boken har blivit mycket omtalad och hyllad och den beskrivs som en dystopi om ett Sverige runt 2030 som präglas av rasism och skräck.

Nästa bok i bokhögen är ”Drick värmen ur min hand” av Bengt Ohlsson. Den korta beskrivningen av boken i bibliotekets katalog är: ”Martin är i yngre medelåldern och jobbar som socialarbetare på Sexköparsektionen. Han bor på Södermalm med sin fru och en tonårsdotter... Han är förälskad i en yngre polis, men vet att han aldrig kommer att göra något åt det. När en av hans klienter hamnar på sjukhus blir han övertalad att ta hand om hunden Rulle. I mötet med hundens villkorslösa kärlek händer något inom Martin.”

Det ligger ännu en bok som verkar oroande men förhoppningsvis också hoppfull i min bokhög. Den heter ”I skuggan av sommaren” och är skriven av Peter Strang. Boken beskrivs i en säljtext som ”en ljus bok mot en mörk bakgrund. En roman om livsglädje, livslängtan, manlig vänskap och kärlek.”

Följande två böcker ligger också och pockar i bokhögarna där hemma. De har spännande omslag och baksidestexter. ”En andra smekmånad” av Joanna Trollope samt ”Tiggaren och haren” av Tuomas Kyrö.

Eftersom jag försöker odla lite själv till husbehov kommer jag nog emellanåt att kika i bland annat böckerna ”Odla i pallkrage” av Eva Robild och ”Genvägar till köksträdgården : tänk som en trädgårdsmästare” av Linda Schilén.

Jag önskar alla en skön och säker sommar.
/Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar