Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 29 december 2015

Bokslut 2015!

Eller bokslut och bokslut, det lät lite dramatiskt, men året närmar sig onekligen sitt slut och jag tänkte kika tillbaka en smula på mitt läsår och några olika böcker jag vill lyfta fram lite extra. Vissa har jag bara inte tagit mig för att blogga om, och vissa har mina eminenta kollegor skrivit om. Så håll i hatten, idag blir det ett långt inlägg!
En läsupplevelse som faktiskt har fått spilla över från 2014 genom 2015 är den helt makalösa boken Jag ger dig solen av Jandy Nelson. Den läste jag första gången förra vintern, men den grep mig i ett sådant hjärtslitande grepp att jag läste om den i våras. Det är en helt fantastisk bok om tvillingarna Jude och Noah, och deras väg från barn till unga vuxna. Ord räcker inte för att beskriva denna bok, ni bara måste lära känna Jude och Noah, och låta dem flytta in i ert hjärta för evigt. Jag ger dig solen är kanske den bästa bok jag någonsin har läst.
I somras trillade jag över den lilla, men ack så naggande goda klassikern Den gula tapeten av Charlotte Perkins Gilman. En novell från 1892, men som håller väldigt bra än idag. Det är en brutal berättelse om ett äktenskap som snarare är en fångenskap, och den lämnar ingen oberörd. Jag tänker fortfarande ofta på Ellen, där hon sitter och stirrar på sin gula tapet i det mörka gotiska slottet.
J. K Rowling gav nu i höstas ut en allt igenom magisk nyutgåva av Harry Potter och de vises sten, med nya illustrationer av Jim Kay. Det är så vackra bilder att jag alldeles får dåndimpen! Och det spelar ingen roll att jag läst Harry Potter sjuttioelva gånger, för det finns ändå så mycket nytt att upptäcka. Jag är otroligt glad över att Jim Kay ska illustrera alla böckerna, och de kommer ut i dessa stora härliga volymer. Perfekta för att bara riktigt försvinna in i, och vara borta i timmar. 
En annan väldigt vacker bok som jag inte tycker ni får missa är Neil Gaimans Den sovande och sländan, som tar ett nytt grepp på en gammal och väl beprövad saga. Om en drottning som en gång sov ett helt år i en glaskista, men som nu kommer till undsättning när landet är i fara. Finurligt, otäckt, vackert och alldeles alldeles underbart! Boken är klassad som en ungdomsbok, men passar alla vuxna jag någonsin träffat. 
Två böcker som gav mig rysande bra upplevelser var bland annat Stefan Spjuts bok Stallo som jag läste under några ljusa nätter i Norrland i somras. Den boken har Sara skrivit om här, och det är en otroligt välskriven och spännande bok. Men se dig inte om för noggrant i skogen efter du har läst den bara, för du kanske inte vill veta vad det var som rörde sig bakom stenen… 
Även Therese Bohmans bok Den drunknade, som Åsa skrivit om här, var en stark berättelse som klamrat sig fast i mig. Under några svettiga veckor som får vi följa triangeldramat mellan Marina, hennes syster Stella och hennes kille Gabriel. Den drunknade är en dimmigt otäck historia som på rätt så få sidor sätter en hel värld i brand. 
Slutligen tycker jag att ni ska lägga några timmar på att läsa Drömmen om Sverige av Niklas Orrenius, en reportagebok på bara 119 sidor. Men det är 119 sidor fyllda med människors berättelser, människor som har flytt från kriget i Syrien och som så småningom hamnat här, i Sverige. Det här är deras historia. Och det är en historia som faktiskt ingen av oss kan blunda för, det är en historia som alla borde ta del av. 
Och med det så önskar jag ett gott nytt år, och hoppas att världen ska brinna mindre under 2016. Jag önskar även ett gott nytt läsår, själv så tänker jag bara avge ett enda nyårslöfte, och det är att läsa ännu mer!

 / Malin



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar