Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 3 december 2015

Årets svenska skönlitterära bok 2015



Augustpriset gick till ”Allt jag inte minns” av Jonas Hassen Khemiri

Så här lyder motiveringen:

”Hur dog Samuel och varför? Jonas Hassen Khemiris gestaltning av minnets och vittnesmålens bedräglighet är spännande som en thriller. Men romanen är också en kärlekshistoria och en berättelse om våld, oförlåtliga svek och ekonomins makt. En okonventionell romanstruktur där flera olika röster tecknar porträttet av huvudpersonen. Allt skrivet på en raffinerat nedtonad prosa där de papperslösas och kriminellas skuggtillvaro kolliderar med Solsidan i ett stenhårt och hektiskt Stockholm.”

Denna bok är den första jag läst av Jonas H. K. Jag har inte ens sett eller läst ”Ett öga rött”. Min förlust.

Jonas H. K. skriver på ett helt eget och personligt sätt, det liknar knappt något jag läst tidigare. Det är så bra, fängslande och berättelsen rör sig i tankarna hela tiden. Handlingen är svår att fånga. Den lägger sig på plats som löv som singlar mot marken. Det är berättelsen om Samuel och minnen av honom. Ändå slinker Samuel ur greppet – vem är han? Vem var han?

Jonas H. K. kan fånga en känsla, en atmosfär i en enda mening. Skickligt.

Miljön är Stockholm, ett okänt Stockholm för mig.

Läs den! Sjukt bra.

/ Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar