Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 5 juli 2011

Dr Tatianas råd om sex och samlevnad för hela skapelsen

Dr Tatianas råd om sex och samlevnad för hela skapelsen av Olivia Judson är en variant av brevspalt med sexrådgivning till oroliga djur och insekter, som faktiskt är både upplysande och rolig att läsa. Ett exempel lyder som följer:
"Kära dr Tatiana,
jag heter Vikram och är en bronsvingad jacana. Jag ingår i ett harem och jag har byggt ett bo och allt, men min kvinna tar ändå ingen notis om mig och ger mig inga ägg att ruva. Vad gör jag för fel?
Försummad hemmaman i Tamil Nadu"

Den stackars jacanan (en vadarfågel) får rådet att skrika högre för att fånga honans uppmärksamhet. "Du kommer ingen vart om du bara står där och velar - det gäller att göra sin stämma hörd." Dr Tatiana förklarar även för en döv mal varför han har fått örat fullt av sexgalna kvalster och därmed förlorat hörseln, varför en mangrovefisk som fortplantar sig med självbefruktning ska passa sig för att para sig med en hanne av samma art och varför sann monogami är så sällsynt "att den kan betraktas som en anmärkningsvärd avvikelse". Läs, skratta och lär!


Författaren till denna ovanliga biologibok är evolutionsbiolog och vetenskapsjournalist, varför sanningshalten ej kan betvivlas.

/Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar