Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



onsdag 2 januari 2019

Radio Silence av Alice Oseman

När du kommer till sidan 82 händer något enastående i den här magnifika tonårsromanen som även kan avnjutas av äldre läsare. Om du inte är fast vid det laget kan du med gott samvete lägga boken ifrån dig och läsa något annat som faller dig mer i smaken. Men om du, som jag, på den sidan nått en punkt då du under inga villkor kan lägga boken ifrån dig, då kan jag bara avundas dig, för den blir bara bättre och ditt leende bara bredare.

Huvudpersonen, Frances, en tjej som står på tröskeln till universitetslivet, är besatt av två saker. Främst: Cambridge, skolan hon vill komma in på mer än någonting hon någonsin haft begär inför. På andraplats: Universe City, en podcast hon avgudar och hängivet följer. Hennes värld skakas om av avslöjandet om vem som skapat denna beroendeframkallande, briljanta podcast - Aled, en blyg, tystlåten kille hon har oväntat mycket gemensamt med. Frances känner att hon måste säga något om vem hon är, någon han varit i kontakt med online utan att de två visste vem den andre var. Det är då jag är som fast, och här är min inre monolog vid denna punkt: Jolly good show! (Min inre monolog är alltid på posh engelska - jag försöker ha en sofistikerad framtoning i alla fall på insidan.) Fastän Frances är sprickfärdigt ivrig att avslöja sig själv för honom kan hon inte. Hon har hittat någon som för första gången får henne känna att det finns någon därute lik henne, och hon vill inte förstöra deras vänskap.

Detta är en bok om att passionerat brinna för något och aldrig vilja tappa taget av det som får dig att känna dig levande. Frances främsta passion är drömmen om perfekta betyg och Cambridge, men hon brinner alltmer för Universe City som hon blir medskapare av. För de läsare som glimtvis upplevt besatthet, om så av en bok, låt, film, Netflix-serie eller något kreativt, är det här som en oas av igenkänning. En lekfullt underhållande bok full av smittsam kärlek till karaktärerna och jag är stum av beundran inför denna unga författare vars berättelser jag ser fram emot att hängivet följa.

/Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar