Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 16 december 2016

The Year I Met You av Cecelia Ahern

Jag har länge längtat efter att hitta en författare vars böcker tilltalar mig så mycket att det är som att upptäcka världen på nytt, sedd ur ett helt nytt, upplivande perspektiv. Joyce Carol Oates var en sådan upptäckt. Oates bästa verk är ögonöppnande och fulla av insikt, en styrka som Cecelia Aherns mer lättsmälta böcker inte på lång väg kan mäta sig med. Men trots det var upptäckten av Aherns uppslukande berättande något som gjorde mig nästan lika exalterad som när jag fick upp ögonen för Oates. Här har jag massor av böcker att se fram emot, skrivna av en författare vars sätt att berätta eggar fantasin och öppnar upp en ny värld. Och den värld jag ser genom Aherns ögon är en plats jag längtar efter att utforska och inte kan få nog av att vistas i. Att upptäcka en författare vars berättarröst passar en perfekt, särskilt i ett skede i livet då man behöver se världen med nya ögon för att få hopp och se den dolda skönheten bakom allt igen, kan liknas vid att bli kär, och jag blev smått förälskad i Aherns bok The Year I Met You.

Bokens tema är vänskap, ett ledmotiv som präglar många av Aherns böcker. I det här fallet får vi ta del av den motvilliga vänskapen mellan en kvinna och en man som hittar något hos den andre som för dem samman, trots deras enorma olikheter. Huvudpersonen, Jasmine, kan närmast beskrivas som arbetsnarkoman, full av idéer, passionerad då varje idé föds, men har svårt att fullfölja det hon påbörjat. Hon startar upp företag och brinner för det hon skapar, men säljer sedan företagen då nya idéer tänds till liv och glöden i de gamla idéerna falnar. Då hon blir sparkad får hon för första gången i sitt liv tid till att reflektera över vem hon är och vad som har format henne. Hon ägnar mycket tid åt att studera mannen på andra sidan gatan som hon hatar passionerat. Hon tål honom inte och då han sårar henne sårar hon honom tillbaka och deras strider känns som om det är på liv och död, och till viss del handlar deras angrepp om allt den andre lever för och riskerar att förlora. Men de dras ändå till varandra och på något sätt byggs en – om än stormig – vänskap upp dem emellan. Jasmine bedrar dock sina närmaste, och när en av dem konfronterar henne, rämnar fasaden Jasmine byggt upp, och hon blir tvungen att fatta sitt livs svåraste beslut.

Det är en lycka att ta del av Aherns berättelse. Aherns berättande slutar aldrig att fylla mig med förundran. Hennes porträtt av Jasmines syster är också den mest inkännande beskrivning av någon med Downs syndrom jag läst. Jag kunde inte lägga boken ifrån mig och ville inte den skulle ta slut. Nu kan jag knappt vänta på att läsa de andra av hennes böcker som väckt min nyfikenhet!

/Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar