Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



onsdag 27 april 2016

Litteraturens betydelse

I förra veckan kunde vi i den brittiska dagstidningen The Guardian läsa två ypperliga artiklar i samband med Världsbokdagen den 23 april. Den första artikeln lyfter fram kloka citat från framstående personer om litteraturens roll. Den andra artikeln har rubriken 10 inspiring female writers you need to read och handlar om vad olika kvinnliga författare betytt för sina läsare. Artikeln gjorde mig ordentligt nyfiken på flera kvinnliga författare vars böcker jag ännu inte läst. Båda artiklarna fick mig att inse hur stor betydelse litteraturen har och hur tacksam jag är för några av de författare som betytt mest för mig.

Om jag bara får nämna tre av de mest betydelsefulla kvinnliga författarna för mig måste jag välja Joyce Carol Oates, Ursula K. Le Guin och Octavia E. Butler. Oates, för hennes fängslande böcker om identitetssökande. Le Guin, för de nya världar som öppnats upp av hennes berättelser. Butler, för att jag genom hennes inkännande prosa känner mig själv bättre. Till skillnad från Oates och Le Guin har Butlers böcker aldrig filmatiserats. Men man kan alltid hoppas att något av hennes mästerverk blir till film någon gång i framtiden.

/Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar