Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



onsdag 13 april 2016

"Half a King" av Joe Abercrombie

Joe Abercrombie har tidigare skrivit fantasy-romaner för vuxna, men vänder sig nu till en yngre publik. I en intervju med Den of Geek berättar han varför han, med "Half a King", valt att skriva en bok för unga vuxna. "Då mina barn har växt upp har deras enorma intresse för litteratur påmint mig om hur jag kände inför läsande då jag var liten. Det har gjort att jag skulle vilja dela någonting (litterärt) med dem, men också att jag vill skriva något som gör ett stort intryck på unga och influerar dem på ett sätt som man inte kan göra när det gäller en äldre, blaserad publik." Jag tror inte att den äldre publiken är mer krävande än vad unga är, men däremot kan det vara så att unga läsare är mer öppna för nya tappningar av gamla klichéer och troper. Unga vuxna, som "Half a King" främst är skriven för, möter många stilgrepp och genremässiga konventioner för första gången, och Abercrombie verkar ha inspirerats av möjligheten att skriva för en publik som inte har förväntningar på vad en fantasyroman ska innehålla.

Abercrombie skriver med en smittsam inlevelse. Det är lätt att leva sig in i hans värld och att fatta sympati för huvudpersonen och att identifiera sig med honom och hans umbäranden. Då han, prins Yarvi, fötts med bara en hand, ses han inte som en hel människa, därav hans öknamn "half a king". Efter att ha blivit utsatt för förräderi och nästan mist livet blir Yarvi sedan slav på ett skepp som har en kvinnlig blodtörstig och i största allmänhet samvetslös kapten. Efter att ha flytt från skeppet går han igenom hårda prövningar tillsammans med andra förrymda slavar. Kommer han kunna utdela sin efterlängtade hämnd mot den som förrått honom, eller kommer kaptenen från slavskeppet att få tag på honom dessförinnan? Just den kvinnliga kaptenen är en färgstark karaktär och någon man fängslas av och fattar tycke för fastän hon är en skurk i berättelsen. Boken har en del oväntade vändningar och överraskande händelser och ett intensivt tempo. Till nästa vecka ska jag ha försökt läst ut uppföljaren.

/Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar