Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



onsdag 23 april 2014

"Der Schatzgräber" och "Der Ferne Klang" av Franz Schreker

Franz Schreker var en framstående österrikisk kompositör vars operor var bland de mest spelade av samtida verk fram till mitten av 1920-talet, och han sågs länge som Wagners arvtagare. Men på 1930-talet förbjöd nazisterna Schrekers musik på grund av hans judiska påbrå, och efter kriget skiftade tidens musikstil till modernismen och bort från den klassiska, romantiska stil Schreker stod för. Dessa historiska och kulturella förändringar, tillsammans med andra olyckliga bidragande omständigheter, har inneburit att den breda allmänheten under lång tid gått miste om hans storhet. Det har först nu, i detta årtionde, skett en revival av Schrekers musik.

"Der Schatzgräber", vars libretto Schreker själv författade, framfördes för första gången 1920 i Frankfurt och blev en stor succé. Den Nederländska Operan framförde "Der Schatzgräber" 2012, dess ursprungliga framställning här i ny tappning men med dess intrikata och psykologiskt mångbottnade handling bibehållen. Albumet får näst högsta betyg av Guardians recensent Andrew Clements som lovordar den Nederländska Operan för den övertygande, livväckande omtolkningen, regisserad av Ivo van Hove. George Looms, som recenserade operan för New York Times, kallade den för en triumf. Den nya produktionen har ersatt den ursprungliga medeltida miljön med en samtida inramning inspirerad av filmskaparna David Lynch, Terrence Malick och Lars von Trier. Enligt Looms framförs musiken superbt av the Netherlands Philharmonic Orchestra, under ledning av dirigenten Marc Albrecht, och även sopranon Manuela Uhl får stora lovord.

Schreker jämfördes med Strauss och Wagner under de första årtiondena av 1900-talet och var under denna tid Wagners främste rival om äran att bli ansedd som Tysklands ledande kompositör. Då nazisterna tog makten attackerade de Schreker på grund av hans judiska börd. Nazisterna ansåg att det fanns inslag av fördärvlig pornografi i hans verk och censurerade honom och avsatte honom från sin lärarpost, och Schreker dog kort därefter, fråntagen berömmelse och position i det nya tyska samhället.

"Der Ferne Klang", Schrekers första opera, har en symbolmättad handling lika komplex som kompositionen. Libretton, skriven av Schreker, lägger fokus på huvudpersonernas umbäranden. Berättelsen lägger stor vikt vid kompositören Fritz inre konflikt då han avstår från äkta kärlek i sitt sökande efter ett fjärran ljud han hört i sin fantasi. I lika stor mån får Grete, hans försmådda fästmö, utrymme i handlingen. Hennes situation är etter värre, då hon tvingas till prostitution och förlorar allt som någonsin betytt något för henne. Intrigen drivs av inre konflikter och innehar inslag av självdestruktivitet, ofta i form av dekadens, som i en scen med en opium-inducerad drömvision.

/Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar